fbpx

Oletko vegaani ja mietit omega-3 saantiasi? Oletko harkinnut vegaaniksi ryhtymistä? Mietitkö kalastuksen eettisyyttä? Oletko huolissasi kalojen myrkkypitoisuuksista tai raskasmetalleista? Oletko allerginen kalalle? Tässä blogissa käymme läpi, mitä tulee ottaa huomioon, jos kala tai kalaöljy eivät ole vaihtoehto.

vegaani ja omega-3

Photo by Drew Farwell on Unsplash

Vegaani ja omega-3 tarve

Ei ole väliä millaista ruokavaliota henkilö noudattaa, niin siitä huolimatta hänen tulisi saada suositusten mukaan 25-40% koko päivän energiasta rasvoina ja niiden mukana pitäisi saada riittävästi välttämättömiä omega-3- ja omega-6-rasvahappoja.

Välttämättömiksi rasvahapoiksi on määritelty omega-6-sarjaan kuuluva linolihappo (LA) ja omega-3-sarjaan kuuluva alfalinoleenihappo (ALA). Näistä rasvahapoista keho pystyy tuottamaan muita omega-3- ja omega-6-rasvahappoja, mutta valitettavasti tämä prosessi ei ole kovin tehokas ja tutkimusten mukaan vain muutama prosentti muuntuu terveydelle keskeisiksi eikosapentaeenihapoksi (EPA) ja dokosaheksaeenihapoksi (DHA).

Euroopan unionin hyväksyttyjen terveysväittämien mukaan DHAlla ja EPAlla on seuraavat terveyshyödyt:

  • DHA auttaa ylläpitämään aivojen normaalia toimintaa
  • DHA auttaa ylläpitämään normaalia näkökykyä
  • DHA ja EPA auttavat ylläpitämään sydämen normaalia toimintaa
  • DHA ja EPA auttavat pitämään verenpaineen normaalina
  • DHA ja EPA auttavat pitämään veren triglyseriditasot normaaleina

Saadakseen nämä kaikki hyödyt, pitää päivittäin kuitenkin saada 3 grammaa EPA- ja DHA-rasvahappoja.

Sekasyöjälle suositellaan EPAn ja DHAn lähteeksi yleensä kalaa tai kalaöljy-valmistetta, joista voit halutessasi lukea lisää onko kalaöljy- ja omega-3 valmisteista mitään hyötyä -artikkelistamme.

Jos kalan tai kalaöljy-valmisteiden syönti ei ole vaihtoehto, niin tällöin lähteenä voidaan käyttää jonkin verran ALAa sisältäviä kasvirasvoja, mutta niistä ei yleensä muodostu riittävästi EPAa ja DHAta. Tärkeää on myös omega-3- ja omega-6-rasvahappojen tasapainoinen saanti, joka usein vääristyy syömällä runsaasti kasviöljyjä.

Tutkimusten mukaan optimaalinen tasapaino olisi 3:1 tai parempi, eli ruokavaliossa saisi olla maksimissaan kolme kertaa enemmän omega-6- kuin omega-3-rasvahappoja, mutta testien mukaan keskimäärin vegaaneilla suhde on 20:1 eli heidän ruokavalionsa on hyvin epätasapainoinen rasvahappojen saannin suhteen.

vegaani ja omega-3

Photo by Sweet Ice Cream Photography on Unsplash

Vegaani ja omega-3 saannin varmistaminen

Jos et käytä laisinkaan kalaa, niin riittävä EPA ja DHA saanti on todella haastavaa, mutta se on mahdollista kun ruokavalioon lisätään laadukkaita levätuotteita.

Riittävä laadukkaiden rasvahappojen saanti levästä voi kuitenkin olla vaikeasti arvioitavissa ja myös levätuotteiden kohdalla kannattaa selvittää niiden valmistusprosessi. Hyvälaatuinen levätuote on puhdasta saasteista, sisältää riittävästi EPAa ja DHAta eikä sen valmistamiseksi tuhota vesistöjä.

Jotta voit olla varma riittävästä omega-3 saannista ja omega-3- ja omega-6-rasvahappojen tasapainosta, suosittelemme testauttamaan oman rasvahappoprofiilisi.

vegaani ja omega-3 levä

BalanceOil Vegan – Nykyaikainen ja eettinen omega-3-valmiste

Yksi laadukas vaihtoehto vegaanille on Zinzino Balanceoil Vegan, joka sisältää merileväöljyä, jossa on omega-3:a (EPA ja DHA), runsaasti öljyhappoa sisältävää auringonkukkaöljyä (HOSO) ja Echium-siemenöljyä jossa on paljon omega-3:a (SDA ja ALA), omega-6:sta (GLA) ja omega-9:ää (OA). Siinä on myös varhaisen sadon Extra Virgin -oliiviöljyä, jossa on runsaasti omega-9:ää (OA) ja siinä on erittäin korkea polyfenolipitoisuus. Öljyssä on lisäksi reilu annos erittäin tärkeää D-vitamiinia 100% vegaanisesta lähteestä.

TÄRKEIMMÄT HYÖDYT:

  • Optimaalista aivotoimintaa edistävä päivittäinen annos sisältää DHA:ta 1200 mg
  • Tekee hyvää sydämelle kun päivittäinen annos sisältää 700 mg EPA:ta ja 1200 DHA:ta
  • 20 μg:n päivittäinen annos D-vitamiinia tehostaa immuunipuolustusjärjestelmää
  • Kasvattaa elimistön EPA- ja DHA-tasoja turvallisesti ja tehokkaasti
  • Edesauttaa omega-6- ja omega-3-rasvahappojen tasapainon saavuttamista
  • BalanceOilin sisältämä oliiviöljy kasvattaa elimistön polyfenolitasoa, mikä suojaa veren rasvahappoja oksidatiiviselta stressiltä
  • Optimaalista ja tervettä silmien toimintaa ja veren triglyseriditasoa edistävä päivittäinen annos sisältää 1200 mg DHA:ta
  • Normaalia verenpainetta edistävä päivittäinen annos sisältää 700 mg EPA:ta ja 1200 mg DHA:ta
  • BalanceOilin runsas D-vitamiinipitoisuus ylläpitää veren normaalia kalsiumpitoisuutta, normaalia luustoa, normaalia lihasten toimintaa sekä normaalia solujen jakautumista.

BalanceOil Vegan on myös hyväksi lapselle raskauden ja imetyksen aikana. Lisää voit lukea omega-3 ja raskaus sekä imetys -artikkelistamme.

Jos olet vegaani ja omega-3 saanti mietityttää, niin suosittelemme sinulle myös Vegaaniravitsemus -sivuston laajaa Rasva ja välttämättömät rasvahapot -artikkelia.