Heli Nyman on pisimpään yhtäjaksoisesti Zinzino-liiketoimintaa rakentanut edustaja Suomessa. 18.8.2019 juhlistamme hänen kymmenen vuotta kestänyttä Zinzino-uraansa.
Heli aloitti Zinzinon edustajana vuonna 2009 työskennellessään vielä nuorisopsykiatrian sairaanhoitajana. Aluksi hänen tavoitteenaan oli saada ylimääräisiä ansioita kolmivuorotyön oheen.
Keväällä 2012 Helin sivutoiminen liiketoiminta oli kehittynyt siihen pisteeseen, että hän pystyi siirtymään osa-aikaiseen työviikkoon päivätyössään. Loppuvuodesta 2012 hän lopetti sairaanhoitajan työt kokonaan ja siirtyi täysipäiväiseksi Zinzinon edustajaksi.
Helin intohimoja ovat inspiroida ihmisiä muutokseen: yrittäjyyden, nuorten työllistymisen, eläketurvan, unen, ravinnon ja liikunnan saralla.
– Aloitin Zinzinon kahviasiakkaana vuonna 2007.
Sairaanhoitajan opintojen ja työuran aikana Heli alkoi kuitenkin kiinnittää huomiota matalapalkka-aloihin liittyvään keskusteluun. Eläketurva nousi yhdeksi huolenaiheeksi.
– Asuin tuolloin yksin ja vastasin kaikista kuluistani. Taloudelliset asiat ja tulevaisuuden turva aiheuttivat pohdintaa yön hiljaisina tunteina. Tykkäsin matkustella. Kaipasin enemmän aikaa ja rahaa siihen.
Jo kymmenen vuotta sitten keskusteltiin vanhustenhuollon tulevaisuudesta. Heli oli sivusta seurannut keskustelua ja alkanut miettimään omaa tulevaisuuttaan.
– Pohdin, minkälaista vanhustenhuolto on viimeistään silloin, kun minun sukupolveni siirtyy eläkkeelle. Ja onko meillä eläketurvaa?
Vuonna 2008 Heli osallistui Helsingin Suomenlinnassa järjestettyyn Zinzino-koulutukseen eli eventiin. Tapahtumaan osallistui tuolloin 17 henkilöä. Nykyisin Suomen isoimmissa koulutustapahtumissa käy jopa tuhat osallistujaa. Heli tapasi ensimmäistä kertaa Zinzinon toisen perustajan Ørjan Sælen ja alkoi rauhassa tutustua Zinzinon tarjoamaan liiketoimintamahdollisuuteen.
Suurin syy, joka sai Helin lopulta aloittamaan Zinzino-liiketoiminnan, oli taloudellisen lisäturvan kaipuu. Heli oli tutustunut Robert Kiyosakin talouden nelikenttään, jolla kuvataan neljä erilaista tapaa tienata rahaa. Nämä nelikentän roolit ovat työntekijä, yksityisyrittäjä, liiketoiminnan omistaja ja sijoittaja.
– Ymmärsin, että minun on itse otettava vastuu taloudestani ja rakennettava jonkinlainen taloudellinen varasuunnitelma eläkevuosia silmällä pitäen.
– Pohdiskelin erilaisia yritysideoita, mutta suurimmassa osassa niistä olisin tarvinnut varsin paljon pääomaa ja pankkilainan sekä kokemusta yrittäjänä toimimisesta, jotta olisin voinut aloittaa.
Pari vuotta Zinzinon asiakkaana olemisen jälkeen Heli päätti lopulta aloittaa Zinzino-liiketoiminnan edustajana eli partnerina. Partneriksi rekisteröiminen tapahtui elokuussa 2009. Jonkin aikaa yrityksen kehityskaarta seuranneena Heli oivalsi, että Zinzinon avulla hän voisi riskittömästi lähteä siirtämään itseään työntekijäsektorilta yrittäjäsektorille ja edetä sieltä vähitellen liiketoiminnan omistajuuden ja sijoittamisen puolelle. Helin aloittaessa, Zinzino toimi vasta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Yritys oli niin sanotussa startup-vaiheessa.
– Jos muistan oikein, Suomessa oli tehty vasta noin 100 kuluttaja-asiakasta.
Isoimpia haasteita Helin aloittaessa olivat, ettei Suomessa ollut vielä toimivaa koulutusjärjestelmää tai suomenkielisiä markkinointimateriaaleja. Lisäksi Zinzinon ainoat tuotteet olivat Rombouts & Malongon kotikahvilakonseptiin liittyviä, kuten espressokeittimet, erikoiskahvit ja makusiirapit.
– Kotikahvilakonseptille ei ollut vielä tuohon aikaan kilpailua. Espressotrendi oli vasta rantautumassa Suomeen, joten olimme tietyllä tavalla aikaamme edellä.
– Asiat helpottuivat, kun kilpailijat toivat kapselilaitteet markkinoille. Erikoiskahvien nauttiminen kotona alkoi olla ihmisille tutumpaa.
Zinzinon tämän hetkinen ykköstuote BalanceOil tuli valikoimiin vasta vuosia myöhemmin. Nykyään terveys- ja hyvinvointituotteet ovat yrityksen tärkeimmät tuoteryhmät. Vuonna 2018 alle 10 % Suomen liikevaihdosta muodostui erikoiskahvituotteista. Tämä kuvaa hyvin yrityksen kehitystä kymmenessä vuodessa.
– Nuorena yrittäjänä pääsin kuitenkin eteenpäin innokkuuteni ja sinnikkyyteni voimalla. Pidin Zinzinon vahvan vision myös vaikeina hetkinä mielessäni.
Helin alkuperäinen suunnitelma oli alkuun tehdä vain hieman lisätuloja sairaanhoitajan töiden ohessa.
– Aloittaessani en missään vaiheessa ajatellut, että Zinzino voisi tarjota minulle uuden ammatin suoramyyntialan ammattilaisena. Vuonna 2011 törmäsin kuitenkin tilanteeseen, jossa eräs henkilö totesi, ettei usko minun koskaan menestyvän yrittäjänä.
Epäilevä lausahdus antoi Helille lisäpotkua. Seuraavan vuoden aikana hän kasvatti liiketoimintaa kovalla vauhdilla yhdessä tiiminsä kanssa. Kuluttaja-asiakkaiden määrä nousi 150 asiakkaasta yli 750 säännöllisesti tuotteita tilaavaan asiakkaaseen.
Siirtyminen pois sairaanhoitajan päivätyöstä täysipäiväiseksi Zinzino-edustajaksi toteutettiin erittäin harkitusti askel askeleelta yhdessä mentorin kanssa. Asiakasmassan ja liikevaihdon kasvua seurattiin tarkasti.
– Sain mentoriltani ohjeen, että Zinzinon on hyvä tuottaa säännöllisesti vähintään tuplasti tuloja verrattuna omaan päätyöhöni, ennen kuin edes harkitsen työelämästä pois jäämistä. Seurasimme yli puoli vuotta, että tämä tavoite toteutui.
Huhtikuussa 2012 Heli sai työnantajaltaan mahdollisuuden tehdä 80 % työviikkoa puolen vuoden ajan. Syksyllä 2012 jäi ura perinteissä työelämässä taakse, ja oli aika keskittyä Zinzino-liiketoiminnan rakentamiseen kokopäiväisesti.
Nykyään Heli on yksi Suomen menestyneimmistä edustajista. Hän on vuosien aikana rakentanut merkittävän liiketoiminnan yhdessä tiiminsä kanssa ja on siksi roolimalli monelle. Hänen kasvutarinansa sairaanhoitajasta menestyneeksi liikenaiseksi inspiroi monia ottamaan enemmän vastuuta omasta elämästään. Kysyimme Heliltä, mitkä ovat olleet hänen suurimpia oivalluksiaan Zinzino-uran aikana.
– Olen ymmärtänyt, että onnellisuuden kokemus syntyy siitä, kun ihminen pääsee toteuttamaan niitä asioita, joille sydän sykkii ja pystyy tarjoamaan oivalluksia muille. Olen myös oppinut valtavasti kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä ja ymmärtänyt, että muutokset maailmassa tarvitsevat aikaa.
Zinzinon edustajana voi asiakashankinnan lisäksi rakentaa edustajatiimiä. Tämä antaa vipuvoimaa merkittävän liiketoiminnan rakentamiseen. Tiimin johtajana Heli korostaa seuraavia asioita:
– Oma ego on jätettävä syrjään, jotta saat muista ihmisistä heidän parhaat puolensa esiin. Joukkue on vahva, kun joukkueen jäsenet pääsevät hyödyntämään omia vahvuuksiaan.
Monet Helin lähemmin tuntevat tietävät hänen olevan tarkka rutiineistaan. Ne ovat osa hänen menestyksensä salaisuutta. Hänen kalenterinsa on hyvin suunniteltu ja hän pitää kiinni ennalta sovituista asioita.
– Rakastan rutiineja, ne luovat upean pohjan arkeen.
Syynä tähän löytyy oivallukset itsensä johtamisessa. Yrittäjäuran alkuaikoina haasteeksi osoittautui omien työskentelyaikojen suunnittelu. Sairaanhoitajan töissä Heli oli tottunut, että työnantaja määritteli, milloin ollaan töissä.
– Nykyään rakastan vapautta päättää itse omasta ajankäytöstäni! Pyrimme suunnittelemaan yhdessä avopuolisoni kanssa elämämme niin, että meillä on aina kahdeksi viikoksi eteenpäin mahdollisimman selkeä mielikuva arjestamme.
Kalenteristani löytyy tarkkojen uni-, ravinto-, liikunta-aikojen lisäksi myös laatuaika yhdessä puolison kanssa. Kun omaan hyvinvointiin liittyvät asiat on merkitty kalenteriin, siirrytään liiketoimintaan liittyvien asioiden suunnitteluun: tapaamisten sopimiseen, tapaamisten pitämiseen ja tiimin valmentamiseen.
– Erään kollegani sanoja lainaten: ”Three meetings in a day is freedom on your way.”
Alkuajoista poiketen teknologian nopea kehittyminen on tuonut jonkin verran muutoksia Helin työskentelytapoihin. Nykyisin liiketoimintaa pystyy rakentamaan perinteisten kasvokkain tapaamisten lisäksi puhelimen ja tietokoneen välityksellä.
– Teknologia on mahdollistanut sen, että pystymme rakentamaan liiketoimintaamme puhelimen ja Zoom-videopuheluiden avulla mistä päin maailmaa haluamme.
Toki myös itse yritys on muuttunut paljon vuosien aikana. Heli on todistanut mm. yrityksen listautumista Nasdaq First North -kauppapaikalle, uusien tuotteiden lanseeraamista asiakkaille ja monien markkina-alueiden avautumista. Kymmenessä vuodessa ruotsalainen erikoiskahvilaitteita myyvä yritys on muuntautunut kansainväliseksi innovatiivisia terveystuotteita myyväksi konserniksi. Zinzinon visio on olla tulevaisuudessa asiakasystävällisin suoramyyntialan yritys maailmassa. Missio on inspiroida Zinzinon asiakkaita hyvinvointiin ja terveyteen.
– On ollut erittäin mielenkiintoista nähdä Zinzinon kehittyminen pienestä ruotsalaisyhtiöstä listatuksi yhtiöksi. Seuraavaksi odotan innolla globaalin verkkokaupan aukeamista lähiaikoina.
Zinzinon yksi arvoista on jatkuvan kehittymisen arvo: Kaizen. Se tarkoittaa käytännössä jatkuvaa oppimista ja toiminnan kehittämistä. Tämä näkyy Helin mukaan kaikessa tekemisessä yrityksen pääkonttorilla Göteborgissa ja edustajien keskuudessa.
– Olen erittäin ylpeä siitä, että olemme yhteisönä ja yrityksenä riittävän nöyriä oppimaan ja uudistumaan. Kehitämme koko toimialaa.
– Olen ylpeä Zinzinon testipohjaisesta hyvinvointikonseptista ja siitä, että olemme nyt analysoineet yli 300 000 BalanceTestiä.
Heli viittaa Zinzinon asiakkaille myynnissä olevaan itse otettavaan testiin, jolla voidaan selvittää veren rasvahappokoostumus. Testi lähetetään yhdelle Pohjoismaiden johtavista laboratorioista, joka analysoi veren koostumuksen 98 % tarkkuudella. Koetulokset osoittavat 11 eri rasvahapon pitoisuuden veressä ja antavat asiakkaalle tietoa omasta hyvinvoinnista ja ruokavaliosta. Jos asiakas ottaa kokeiluun jonkin rasvahappovalmisteen Zinzinon valikoimista, voi myöhemmin BalanceTestillä todentaa, miten tuote on vaikuttanut omaan rasvahappoprofiiliin.
– Zinzino on osannut viedä hyvinvointiteknologian hyödyntämisen täysin uudelle tasolle, ja olemme vahvasti menossa kohti miljoonaa analysoitua testiä.
Zinzino on tarjonnut Helille kokonaan uuden uran, mutta työ on vain yksi osa hänen arkeaan. Elämään kuuluvat työn lisäksi: avopuoliso Samu, paljon ystäviä, harrastuksia ja matkustelua. Arjessa Heli ja Samu pyrkivät noudattamaan Aki Hintsan kirjassa Voittamisen Anatomia esitettyä Core-mallia. Malliin kuuluu kuusi osa-aluetta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja oman identiteetin hahmottamiseksi.
– Elämä koostuu monista eri osa-alueista ja uskon, että kaikkien näiden asioiden on hyvä olla balanssissa.
– Uni-, ravinto- ja liikunta-asioiden ohella myös sosiaalisten ja henkisten asioiden merkitys korostuu elämässä. Kun elämään kuuluu liike-elämän lisäksi myös paljon muita tärkeitä asioita, syntyy kokonaisuus, jossa itse matkasta voi nauttia.
Helin mainitsee lempiharrastuksikseen kävelyn metsässä ja uimisen. Kuntosalilla Heli valitsee bodypump-, pilates- tai joogatunnin.
Monet Zinzino-kollegat tietävät Helin olevan myös innokas saunoja ja kylpylöissä kävijä. Yhteisillä työmatkoilla Heli löytyy usein hotellin aamusaunasta tai kylpyläosastolta. Talvisin Heli harrastaa avantouintia.
Vapaa-aikaa kuluu myös paljon maalla avopuolison lapsuudenmaisemissa.
– Samu on auttanut minua löytämään elämääni liikunnan ilon ja tasapainon.
Zinzinon motto kuuluu Inspire Change in life.
Halusimme kuulla, millaista muutosta Zinzino on tuotunut Helin elämään.
– Tapasin elämäni rakkauden eli avopuolisoni pitäessäni luentoa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. En osaa sanoin kuvailla, kuinka onnellinen olen kyseisestä muutoksesta elämässäni.
– Zinzino on tuonut elämääni lisää aikaa sekä taloudellista, henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Olen kiitollinen siitä, että minulla on Zinzinon kautta konkreettinen työkalu, jolla pystyn inspiroimaan ihmisiä ympäri maailmaa muutokseen. Tavoitteenani on yhdessä upean tiimini kanssa inspiroida kymmeniä tuhansia ihmisiä rakentamaan itselleen muutosta elämään.
Kymmeneen vuoteen edustajana mahtuu varmasti paljon kokemuksia. Halusimme kuulla, mikä on ollut Helille kaikista ikimuistoisin Zinzino-liiketoimintaan liittyvä muisto.
– Ikimuistoisin muisto on vuodelta 2015, kun minut valittiin vuoden partneriksi Suomessa. Koen että kyseinen palkitseminen oli palkinto jokaiselle edustajalle myyntiorganisaatiossani. Haluankin kiittää kaikkia upeita tiimiläisiäni ja kollegoitani, joiden kanssa minulla on ollut ilo tehdä yhteistyötä näiden kymmenen vuoden aikana. Arvostan teistä jokaista.
Lisäksi Heli mainitsee Zinzinon tarjoamien elämysten olleen ikimuistoisia. Yritys palkitsee ahkeria edustajiaan esimerkiksi ilmaisilla kaukomatkoilla. Tavoiteilluin näistä on vuosittain järjestettävä Director Trip.
– Olen nyt saanut matkustaa Zinzinon piikkiin yhdeksän kertaa ulkomaille.
– Viimeisin reissu oli Välimeren risteily. Voitin Zinzino Health Challenge-kilpailun ja palkintona oli ilmainen matka minulle ja avopuolisolleni. Matka oli ikimuistoinen ja jännitystä reissuun toi se, kun paluumatkalla Venetsian satamassa törmäsimme toiseen laivaan. Tapahtuma aiheutti yhden ylimääräisen päivän Italiassa. Uskon, etten koskaan tule unohtamaan kyseistä seikkailua.
Ura yrittäjänä sisältää luontaisesti myös jonkin verran haasteita. Heli mainitsee, että vastoinkäymiset kuuluvat kaikenlaiseen liiketoimintaan.
– Suurimpia haasteita ovat olleet ihmisten väliset konfliktitilanteet, joita en vielä urani alkuvaiheessa osannut hoitaa riittävän ammattitaitoisesti.
– Koen kuitenkin niin että kaikki haasteet on tuotu eteemme siksi, että meillä olisi mahdollisuus kehittyä ja oppia. Tietyllä tavalla myös arvostan sitä, että haastavia tilanteita on tullut vastaan. Vastoinkäymiset kuuluvat elämään ja olemme täällä oppiaksemme ja kehittyäksemme matkan varrella.
10-vuotinen yhteistyö Zinzinon kanssa on upea saavutus. Heli johtaa suurta myyntiorganisaatiota, joka palvelee lukuisia tyytyväisiä asiakkaita. Kysyessämme Heliltä hänen menestymisensä salaisuutta, vastaa hän napakasti:
– Pitkäjänteisyys. Jokainen onnistuu, kun ei lopeta.
Kun kysymme vahvuuksia, mainitsee Heli kyvyn nähdä potentiaalia ihmisissä.
Uutta toimialaa harjoiteltaessa voi hakea lisävauhtia onnistumiselle itseopiskelusta. Suoramyyntialalla kannustetaankin jatkuvaan itsensä kehittämiseen. Heli kertoo omilla mentoreillaan ja yhteistyöllä muiden edustajien kanssa olleen suuri merkitys hänen kehittymisessään.
– Haluan erityisesti kiittää henkilökohtaisia mentoreitani: Hilde Rismyhr Sælea, Ørjan Sælea ja Peter Åslundia.
– Lisäksi haluan kiittää kaikkia Suomen erittäin kokeneita johtajia kaikista vinkeistä ja yhteistyöstä.
Heli kertoo edelleen lukevansa ja kuuntelevansa paljon. Häntä eniten ovat inspiroineet mm.: Wes Linden, Randy Gage, Art Jonak, Dr. Paul Clayton, Finn Olav Nenseth, Qystein Gjerme, Jari Sarasvuo, Aki Hintsa, Erik Larssen ja Tom ”Big Al” Schreiter.
– Näillä kaikilla on sellainen tarina, johon olen voinut samaistua ja uskonkin, että sen vuoksi olen saanut heiltä hyvin paljon inspiraatiota.
Zinzinon parissa aloittaa päivittäin uusia edustajia. Vuosikymmenen kokemuksella Heli listaa parhaat vinkkinsä vasta-aloittaville partnereille:
– Ryhdy heti toimeen. Käytännön tekeminen opettaa sinua parhaiten. Kun aloitat reippaasti, saat vahvan alun ja myyntiorganisaation monistuminen lähtee heti käyntiin.
– Salli itsellesi virheet: vain virheitä tekemällä voit kehittyä paremmaksi.
– Osallistu kaikkeen ja liimaa itsesi kiinni koulutussysteemiimme. Huonoja hetkiä tulee meille kaikille, ja tästä syystä on erityisen tärkeää, että osallistut koulutuksille viikottain.
– Yksinkertaista asioita. Yksinkertainen on monistettavaa.
– Ole periksiantamaton ja sinnikäs. Pidä kiinni omasta unelmasta ja tavoitteestasi, koska sinä ja tiimisi olette sen arvoisia.
Heli itse muistelee uransa alkuaikojen isoimpia kompastuskiviä. Sellaisia ovat olleet mm. tiimin johtamiseen ja stressinhallintaan liittyvät asiat.
– Toivoisin, että olisin jo urani alkuaikana oppinut siirtämään oman egoni syrjään ja osannut toimia vielä vahvemmin tiimini tavoitteista käsin – heidän omia unelmiaan kohti.
– Lisäksi olisin toivonut, että olisin jo aikaisemmin ollut stressaamatta sellaisista asioista, joihin en voi itse vaikuttaa.
– Tärkeintä on keskittyä perustekemisen monistamiseen sekä luottaa systeemin voimaan.
Kasvaminen suoramyyntialan ammattilaiseksi ei tapahdu yhdessä yössä. Itseopiskelun, mentoreiden kuuntelemisen, käytännön työn, virheiden tekemisen ja koulutuksiin osallistumisen myötä voi kuka tahansa kehittyä alan huippuosaajaksi. Helin mukaan ammattilaisen tunnistaa siitä, että henkilö on valmis kehittymään joka ikinen päivä ja kannustaa oman tiiminsä lisäksi kaikkia toimialla toimimaan samoin.
Suoramyyntiala kasvaa jatkuvasti. Vuonna 2018 koko suoramyynti- ja verkostomarkkinointialan myynti oli ennätykselliset 192 miljardia (US) dollaria. Kasvua edellisvuodesta tapahtui +1,2 %. Kysyimme Heliltä, käyttääkö hän itse sanaa verkostomarkkinointi ja suoramyynti puhuessaan ammatistaan.
– Käytän sanaa suoramyynti, koska se kuvaa nykyaikaista, alustapohjaista verkkokauppakonseptiamme paremmin kuin jo hieman vanhentunut termi verkostomarkkinointi. Zinzinon tavoitteena on olla asiakasystävällisin suoramyyntialan yritys maailmassa vuoteen 2035 mennessä. Mennään yhdessä sitä tavoitetta kohti.
Helin kymmenenvuotinen ura on ollut vaiherikas ja palkitseva. Hän toimii suurena inspiraationa ja naisjohtajuuden roolimallina monelle edustajalle.
– Kiitos koko tiimilleni, avainhenkilöilleni, yhteistyökumppaneilleni, mentoreilleni, asiakkailleni ja ystävilleni näistä kymmenestä vuodesta!
Yrityksen perustaja Hilde Rismyhr Sælen tervehdys Helille
”Kuinka voin kasvaa nopeammin?”
”Miten voin kehittyä johtajana?”
”Mitkä olisivat vinkkisi A, B ja C-tapausten ratkaisemiseksi?”
Johtajana ja yksilönä kehittymisessä yksi tärkeimpiä ominaisuuksia on ohjauksen etsiminen ja vastaanottaminen.
Viimeisen 10 vuoden aikana meillä on ollut etuoikeus työskennellä Heli Nymanin kanssa. Hän on todella kunnianhimoinen nainen, joka tähtää huipulle. Hän on sinnikäs ja hänellä on valtava stamina. Mikä tekee Helistä ainutlaatuisen, on hänen tapansa kysyä edelleenkin ohjausta ja neuvoja itsensä kehittämiseksi. Jos hän löytää itsensä umpikujasta, kysyy hän apua ja laittaa neuvot heti täytäntöön.
Olemme valtavan ylpeitä sinusta ja saavutuksistasi Heli!
Kun me kaikki yhdessä jatkamme kasvua, kasvavat myös saavutuksemme.
Suuret onnittelut! Juhlitaan yhdessä Helin 10-vuotista uraa Zinzinossa.
Hilde Rismyhr Sæle, Zinzinon toinen perustaja