Lokakuussa 2019 järjestetyssä Asiakkuusmarkkinointiliiton Suoramyyntigaalassa palkittiin eri jäsenyritysten vuoden suoramyyjät sekä valittiin vuoden suoramyyntiyritys. Zinzino lunasti tapahtumassa arvostetun Vuoden suoramyyntiyritys -palkinnon.

Zinzinon vuoden edustajaksi valittiin tänä vuonna yhdessä pariskuntana liiketoimintaa rakentavat Miikka ”Peuriz” Peuravirta ja Miia ”Mimmu” Roihas. Tunnustus jaetaan gaalassa kahden vuoden välein jäsenyritysten hyvin ansioituneille edustajille.

Haastattelimme Miikkaa ja Miia heidän liiketoimintansa eri vaiheista.

Ennen Zinzino-liiketoiminnan aloittamista pariskunnan molemmilla osapuolilla oli jo monipuolisesti työkokemusta erilaisista tehtävistä. Miia työskenteli aluksi lastentarhanopettajana, mutta kiinnostui vähitellen myyntialan töistä. Hän siirtyi tekemään uraa mm. radiokanava NRJ:n ja päivän diilejä netissä tarjoavan Groupon Citydealin myyntipäällikkönä.

Miikalla oli puolestaan kokemusta aikaisemmin yrittäjyydestä. Hän toimi erilaisissa projekteissa yli 5 vuoden ajan ja liiketoimintaa tehtiin niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Ennen Zinzinon aloittamista Miikka oli perustamassa MTV3-kanavan kanssa Kimppadiili-mediakonseptia, jossa hän toimi myyntijohtajana.

Miikka aloitti Zinzino-liiketoiminnan perheessä ensimmäisenä. Miia innostui perästä, kun oli seurannut menoa kuusi kuukautta sivusta.

– Kun kotiimme alkoi tulla positiivisia ja iloisia ihmisiä, halusin itsekin kuulua tuollaiseen yhteisöön. Näin myös mahdollisuuden tienata aluksi 700 euroa kuukaudessa, mikä helpottaisi silloista arkeamme. Sillä voisi kattaa silloisten harrastusten menot. Aloitin sivutoimisesti itsenäisenä partnerina ja työskentelin alkuun noin kymmenen tuntia viikossa. Tienasin tavoittelemani 700 euroa* jo ensimmäisen kuukauden aikana, Miia kuvaa aloitustaan.

Perheen yhteinen liiketoiminta ei meinannut alkaa kuitenkaan alkujaan. Miikka sanoi monta kertaa tarjotulle liiketoimintamahdollisuudelle ”Ei!”

– Aloitin kesällä 2011, vaikka olin hyvin skeptinen alkuun. Sanoin bisnekselle useamman kerran EI kiitos! En vain nähnyt, että Zinzino tai verkostomarkkinointi olisi mun juttu. Mutta ryhdyin tutustumaan aiheeseen vähän tarkemmin ja lopulta päätinkin, että miksen lähti kokeilemaan. Jos liiketoiminta toimii, niin hyvä ja jos taas ei, niin sitten en ainakaan menetä pahemmin mitään. Lopulta aloin näkemään mahdollisuuden rakentaa taloudellisen vapauden muutamassa vuodessa, Miikka kertoo.

Miia Mimmu Roihas ja Miikka Peuravirta Zinzino
Miikka Peuravirta ja Miia ”Mimmu” Roihas valittiin Zinzinon vuoden suoramyyjiksi Asiakkuusmarkkinointiliiton Suoramyyntigaalassa lokakuussa 2019.

Uuden toimialan, liiketoiminnan tai uran aloittaminen vaatii aina harjoittelua ja kärsivällisyyttä. Se on samaan aikaan jännittävää, mutta myös osittain kompuroinnin kautta oppimista. Tämäkään pariskunta ei ole siis vastoinkäymisiä välttänyt.

Miian mukaan liiketoiminnassa helpointa oli heti aloituksesta alkaen uusien edustajien mukaan saaminen. Haasteeksi osoittautui heidän eteenpäin auttaminen liiketoiminnassa, koska oli itsekin vasta uusi.

– En osannut vielä heti auttaa uusia ihmisiä eteenpäin, koska olin itsekin vasta uusi. Onneksi oli tiimi tukemassa ensiaskeleitani.

Miikka komppaa puolisoaan Miiaa.

– Alussa oli helppo sopia tapaamisia, koska olin tehnyt jo aikaisemmin paljon puhelimessa töitä. Haastavinta oli auttaa ihmisiä eteenpäin, kun joku oli tehnyt päätöksen aloittamisesta. Olin itsekin vielä alussa oman liiketoiminnan kanssa ja vielä oppimassa.

Pariskunnan molemmat osapuolet rakentavat Zinzino-liiketoimintaa kokoaikaisina yrittäjinä. Täysipäiväiseksi siirtyminen on ikimuistoista.

Miia ryhtyi täysipäiväiseksi reilu vuoden sivutoimisen työskentelyn jälkeen. Tässä ajassa hänen tiiminsä oli kasvanut riittävän isoksi ja hän tiesi saavansa riittävän elannon Zinzinon avulla.

– Se fiilis, kun menin pomolle irtisanoutumaan, oli mahtavaa! Ennen Zinzinoa en ollut edes koskaan ajatellut yrittäjyyttä tai vaihtoehtoa, jossa voisi olla oman elämäni kuningatar.

Oman elämänsä kuningattarena oleminen tarkoittaa Miialle valinnan vapautta – mahdollisuutta valita kuinka paljon tekee töitä, miten ja kenen kanssa.

Miikka siirtyi täysipäiväiseksi samoihin aikoihin, mutta hän muistelee sen tapahtuneen vasta kun hän osallistui ensimmäistä kertaa yrityksen järjestämään isompaan kansainväliseen koulutukseen. Vuoden Zinzino-yrittäjyyden jälkeen Miikka laskutti ensimmäistä kertaa yli kymmenen tuhatta euroa myyntipalkkioita* kuukaudessa, josta sitten innostuneena päätti yhdessä Miian kanssa alkaa tekemään liiketoimintaa täydellä panostuksella. Muut työt saivat jäädä lopullisesti.

– Fiilis oli todella upea, kun pystyi vielä enemmän laittamaan aikaa Zinzinolle ja innostus näkyi myös muille. On mielestäni tärkeää, että on jonkinlainen varma tulo taustalla, jotta on taloudellinen turva. Eikä siis tarvitse olla noin iso rahasumma. Jollekin se voi tarkoittaa vaikka 1000 tai 2000 euron passiivista tuloa, kun uskaltaa hypätä täysillä tekemään.

Passiivisella tulolla Miikka tarkoittaa asiakkaiden tilauksista saatavia jatkuvia provisioita. Monesta myyntiorganisaatiosta poiketen Zinzino maksaa edustajilleen myyntiprovisiota asiakkaiden tuoteostoista niin kauan, kuin asiakkaat jatkavat tyytyväisinä tuotteiden käyttöä ja tilaavat tuotteita.

Miialla ja Miikalla molemmilla on jo usean vuoden kokemus Zinzino-yrittäjinä. Matkan varrelle on mahtunut monenlaisia kokemuksia, oppeja ja oivalluksia. Kysyimme molemmilta, mitkä ovat olleet heidän uransa suurimmat oivallukset.

– Ehkä se, että jos haluat tässä liiketoiminnassa menestyä, sinun pitää olla aito ihminen ja välittää muista ihmisistä. Sekä pitää oma pääkoppa kirkkaana ja negatiiviset ajatukset poissa. Kuinka pitkälle voi mennä ja kuinka paljon se helpottaa elämää, kun on vain positiivinen asenne päällä koko ajan, Miia vastaa.

Miikalle isoin oivallus on liittynyt ymmärrykseen hyvinvointitoimialan laajuudesta:

– Yleisesti ymmärtää, kuinka laaja maailma hyvinvointi yleisesti on. Sekä kuluttajan näkövinkkelistä, että myös yrityksen näkökulmasta. Ja myöskin se, kuinka kiva on tehdä töitä alan parissa, jossa tehdään muille ihmisille hyvää. 

Yrittäjillä yksi tärkeimmistä liiketoiminnan kulmakivistä on kyky johtaa itseään. Molemmilla on selkeät rutiinit, joiden avulla he johtavat itseään, omaa hyvinvointiaan ja sen lisäksi yhteistä liiketoimintaansa.

Arkisin Miia aloittaa aamunsa lenkillä ennen kuin muu perhe herää. Hän myös opiskelee tunnin päivässä, keskittyy terveelliseen ruokavalioon sekä työaikana tehokkaaseen ja tuottavaan toimintaan.

– Ahkera pitää olla kaikessa mitä tekee, jos huipulle meinaa päästä! Ja kun säilyttää ilon elämässä, matka tuntuu paljon keveämmältä. Kun puhutaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, on tärkeää että pidät itsestäsi huolta kaikilla elämän osa-alueilla. Se näkyy myös suoraan sinun liiketoimintasi tuottavuudessa. On pitänyt rajata tarkemmin raja työn ja vapaa-ajan välillä. Esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin olen useimmiten poissa kännykältä, enkä ole tavoitettavissa kun annan aikaa itselleni, ystävilleni tai perheelleni, Miia neuvoo.

 Miikan rutiineissa korostuu myös hyvinvointi.

– Päivittäiset rutiinit on tosi tärkeä osa menestymistä. Minä pyrin joka päivä pitämään huolen, että saan liikuntaa eri muodoissa, mielellään luonnossa. Opiskelua myöskin joko videoiden, äänikirjojen tai tavallisten kirjojen muodossa. Myöskin joka päivä pyrin edistämään perustasolla liiketoimintaani eli esittelemään liiketoimintaa ihmisille livenä tai netin välityksellä. Rutiineista on helppo tippua pois, kun liiketoiminta kasvaa, mutta se onkin juuri tärkeetä että rutiinit pysyvät vaikka bisnes kasvaa, Miikka toteaa.

Zinzino on yli 14 vuotta vanha yritys ja start up -vaihe on ohitettu aikoja sitten. Yritys on muokkautunut vuosien saatossa ja pariskunta on saanut seurata sivusta sen monia mielenkiintoisia vaiheita. Molemmat muistelevat aikaa, kun yrityksessä lanseerattiin uusi hyvinvointituoteryhmä erikoiskahvilaitteiden rinnalle. Kahvilaitteet olivat Zinzinon pääpiste yrityksen alkuvuosina, mutta nykyisin yli 90 % Zinzino Suomen liikevaihdosta tulee hyvinvointituotteiden myynnistä.

– Isoin muutos tapahtui luonnollisesti vuoden 2012 lopussa, kun kahviliiketoiminta siirtyi enemmän hyvinvointiliiketoiminnaksi testin ja öljyn myötä. Kokemuksestani hyvinvointina kokonaisuutena kiinnostaa ihmisiä enemmän kuin pelkän hyvän kahvin juonti. Yrityksestä tuli mulle myös paljon merkityksellisempi hyvinvoinnin fokuksen myötä, Miia kertoo.

– Itselle hyvinvointi on paljon lähempänä omaa elämää, koska en edes juo kahvia, Miikka paljastaa.

Vuosien kuluessa myös työskentelytavat ovat muuttuneet teknologian kehityksen myötä. Internetissä työskentely, kuten tuotteiden tai liiketoiminnan esittely virtuaalitapahtumissa ja webinaareissa, ovat molemmille arkipäivää. 

Vaikka liiketoiminta on Miialle ja Miikalle merkittävä osa perheen arkea, kuuluu liiketoiminnan lisäksi elämään paljon ystävien näkemistä, perheen kesken vietettyä aikaa, matkustelua ja urheilua.

– Liikunnasta ja urheilusta on tullut jopa enemmän aikaa vievää kuin itse liiketoiminta, mikä on ollut kiva huomata. Matkustelu on myös tärkeää ja yhdistää toki työt siihen, mutta myös matkustaminen välillä ilman liiketoimintaakin, Miikka kertoo arjestaan.

Zinzinon motto kuuluu Inspire Change in Life. Kysyimme molemmilta, millaista muutosta Zinzino on tuonut heidän elämäänsä.

– Muutos on ollut kaikessa: taloudellisen vapauden saaminen, ajallisen vapauden saaminen, uusia korvaamattomia ystäviä eli sosiaalinen hyvinvointi, henkistä hyvinvointia muun muassa opiskelun muodossa. Ja totta kai myös fyysistä hyvinvointi tuotteiden kautta ja nyt kun on aikaa ja rahaa enemmän urheiluun kuin koskaan aiemmin, Miia vastaa.

Miikka on monesta asiasta Miian kanssa samaa mieltä. Hän lisää listaan vielä elämykset:

– Mahdollisuus matkustella ja yhdistää sekä työ että omat lomat. Ja päästä näkemään paikkoja, jonne ei muuten välttämättä tulisi mentyä.

Miia Mimmu Roihas ja Miikka Peuravirta Zinzino

Zinzino-liiketoiminnan rakentamisen varrelle on mahtunut myös paljon ikimuistoisia hetkiä.

Miialle mieleenpainuvimpia muistoja on syntynyt, kun hän on saanut matkustaa yhdessä perheen lasten kanssa. Lisäksi hänen ensimmäinen palkintomatkansa Pohjois-Amerikassa vuonna 2013 oli yksi hauskimmista yksittäisistä tapahtumista. 

– Vanhimman poikamme ollessa 9-vuotias oli hän meidän kanssamme kansainvälisessä koulutuksessa lavalla yli 3000 ihmisen edessä ja omatahtoisesti halusi päästä mikrofonin ääreen. Hän sanoi englanniksi yleisölle ”You can do it.” Miia muistelee.

Miikalla on niin paljon hyviä muistoja, että on vaikea valita yhtä ylitse muiden. Hän listaa mielestään liiketoiminnan hauskimpia tapahtumia:

– Joskus mietin, että jos en saisi tehdä Zinzinoa kuin kymmenen päivää vuodessa, niin mitkä olisivat niitä hauskimpia asioita… Silloin olisin viikon meidän vuosittaisella palkintomatkalla mukana ja loput päivät viettäisin meidän event-koulutustapahtumissa jonne kokoontuvat kaikki aktiivisimmat itsenäiset edustajat tapaamaan toisiaan, Miikka pohtii. 

Miia Mimmu Roihas ja Miikka Peuravirta Zinzino

Liiketoiminnan rakentaminen ei ole luonnollisesti ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Kaikenlaiseen yrittämiseen liittyy myös aina vastoinkäymisiä. Miialle yhtenä yksittäisenä isompana haasteena oli alkuajan tulojen epäsäännöllisyys, kun hän siirtyi tekemään Zinzinoa täysipäiväisenä ilman varmaa kuukausituloa.

– Se tuotti ajoittain haasteita, kun ei tiennyt tarkalleen mitä tienaa seuraavien kuukausien aikana. Samoja haasteitahan taloudellisesti on lähes kaikessa yritystoiminnassa alkuvaiheilla, kun ei ole tarpeeksi kuukausittaisia maksavia asiakkaita. Selviämien on tapahtunut parhaiten, kun on selkeä visio kirkkaasta tulevaisuudesta ja oman mielen positiivisena pitäminen heikkoina hetkinä, Miia kertoo vaikeuksista.

Miikka jatkaa Miian ajatusta kehottamalla pitämään vision kirkkaana mielessä.

– Silloin kun tulee heikkoja hetkiä elämään tai liiketoimintaan, unelmakartan tekeminen kuvien kera on yksi parhaimpia tapoja pitää mielessä MIKSI TEEN, Miikka vinkkaa.

Pariskunta johtaa isoa myyntiorganisaatiota ja heillä on tuhansia tyytyväisiä asiakkaita tiimissään. Pyysimme molempia kertomaan, mikä on suuren liiketoiminnan rakentamisen ja pitkäkestoisen menestymisen salaisuus.

– Ahkeruus. Kun esimerkiksi tienaat passiivista tuloa asiakkaiden kuukausimaksuista, eli vaikka oma työpanos olisi puhdas nolla jonain kuukautena, niin se on tärkeetä ettei passivoidu liikaa tai liian helposti. Myös ajankäytön hallinta on tärkeässä roolissa ja se ei aina ole tee paljon tunteja, niin tienaat hyvin. Ennemminkin kannattaa noudattaa work smart, not hard -mentaliteettia. Tunnissa voi saada paljon enemmän aikaan, kun joku toinen kymmenessä, Miia neuvoo.

– Systemaattinen tekeminen perustyön kautta. Tapaamisia, tapaamisia, tapaamisia! Siitä on iso liiketoimintoa tehty, kun tapaamisia on vain tarpeeksi, Miikka tiivistää.

Suoramyyntialalla kannustetaan jatkuvaan itsensä kehittämiseen. Itsensä kehittämistä on sekä ammatillinen kasvu, että henkilökohtainen kasvu. Pariskunnan molemmat osapuolet opiskelevat aktiivisesti, mutta korostavat myös mentoreiden merkitystä.

– Alkuvuosina isoin apu on ollut ne henkilöt jotka auttoivat alkuun kun itsellä ei ollut kokemusta niin paljoa. Mikko Jarrah ja Manu Rekola olivat saaneet jo nopeasti menestymistä Zinzinossa, mutta myös aikaisemmissa suoramyyntiliiketoiminnoissa. Ja totta kai oma puoliso Miikka oli isona apuna. Viime vuosina Zinzinon toinen perustaja Hilde Rishmyr-Saele on ollut erittäin tärkeä mentori sekä alalla paljon hyvää koulutusta yleisesti antanut Eric Worre, joka on kirjoittanut kirjan Go Pro: 7 Steps to Becoming a Network Marketing Professional ja kuvannut tuhansia hyödyllisiä videoita, Miia listaa.

Miikka mainitsee myös Zinzino-partnerit Manu Rekolan ja Mikko Jarrahin tärkeinä auttajinaan. Hän on hakenut aktiivisesti myös koulutusta alan ulkopuolelta.

– Yleisesti eniten oppia olen saanut Jari Sarasvuolta sekä Tony Robbinsilta. Totta kai yrityksen perustajat ja visionäärit Hilde ja Ørjan Saele ovat aina olleet inspiraation lähde. Myöskin omassa tiimissä on ihmisiä, joilta voi oppia paljon eli ei pidä unohtaa sitä myöskään, Miikka kertoo.

Miia Mimmu Roihas ja Miikka Peuravirta Zinzino

Liiketoiminnan aloittaminen on jännittävää aikaa ja sisältää paljon uusien asioiden opettelua. Vasta-alkaville edustajille kokeneet partnerit jakavat vinkkejä varmoin ottein vuosien kokemuksella.

– Kannattaa olla avoin ja koulutettavissa, koska ihmiset jotka auttavat sinua haluavat sinulle vain parasta ja ovat useimmiten jo tehneet pidempään. Myöskin, tee mieluummin nopeasti kuin hitaasti, koska nopeasti tehdessä onnistut todennäköisemmin myös nopeasti ja haaste hitaasti tekemisessä on se ettei tulosta tule ja lopetat taikka luovutat helposti, Miia sanoo napakasti.

– Kokeile vähintään 3-6 kuukautta, koska se on aina oppimisen aikaa. Tunti viikossa ei ikävä kyllä riitä mihinkään, joten tarvitset vähintään 5 tuntia viikossa tehokasta työaikaa saadaksesi jotain tulosta. Opiskele perusasiat, käytä itse kaikkia tuotteita. Tapaa vähintään 20 ihmistä ennen kuin luovutat, Miikka jatkaa.

Molemmat myös pohtivat asioita, joita olisivat toivoneet oppineensa aikaisemmin. Molemmille yksi tällaisista on taloudellinen älykkyys.

– Kun alkaa tienaamaan epätavallisen paljon, on hyvä hallita omaa talouttaan järkevästi, Miia pohtii.

Vahvan ja menestyksekkään liiketoiminnan rakentaminen ei ole tuuripeliä, vaan siihen vaaditaan osaamista ja pitkäjänteisyyttä. Omien vahvuuksien hyödyntäminen on myös avainasemassa.

Miikka kertoo omaksi vahvuudekseen mieltymyksen tehdä töitä kaikenlaisten ihmisten kanssa.

– Kun joku aloittaa, pyrin tekemään kaikkeni, että uusi ihminen saa bisneksen toimimaan, Miikka mainitsee.

Miia taas kertoo vahvuutensa olevan periksiantamattomuus ja iloisuus. Hän myös pohtii muista ihmisistä välittämisen ilman oman edun tavoittelua olevan yksi hänen tärkeimmistä ominaisuuksistaan.

Miia Mimmu Roihas ja Miikka Peuravirta Zinzino

Riippuen jokaisen itsenäisen edustajan omista tavoitteista, suoramyyntiliiketoimintaa voi rakentaa joko osa-aikaisesti tai täysipäiväisesti. Tärkeää on kuitenkin tähdätä toiminnassaan ammattimaisuuteen. Suoramyyntialan ammattilaisen erottaa molempien mukaan pienistä asioista, jotka näkyvät tekemisessä.

– Ammattilainen seisoo sanojensa takana ja häneen voi luottaa. Tekee mitä lupaa, Miia kuvailee ammattilaiseksi luokittelemiaan edustajia.

– Ammattilainen on roolimalli ei pelkästään omalle yritykselle, vaan myös koko alalla, Miikka kuvailee.

Suoramyyntiala on ollut murroksessa viimeiset vuodet ja terminologiasta on käyty jonkin verran keskustelua myös kansainvälisillä kentillä. Kysyimme myös näiltä kahdelta ammattilaiselta, millaisia termejä he käyttävät työstänsä ja toimialasta. Puhuvatko he suoramyynnistä vai verkostomarkkinoinnista?

– Verkostomarkkinointi on yksi suoramyynnin muodoista, mutta koska verkostomarkkinointi sanalla on huono kaiku käytän itse sanaa suoramyynti, Miia linjaa.

Miikka taas vaihtelee termejä riippuen, missä hän tekee töitä.

– Suoramyynti Suomessa, koska se on aika yleisenä pidetty liiketoiminnan muoto. Kansainvälisesti käytän taas verkostomarkkinoinnin englannin kielistä muotoa eli network marketing, koska siitä ihmiset ymmärtää useammin millainen liiketoimintamalli on.

Molemmat puhuivat haastattelun alussa vision tärkeydestä. Nyt menestystä saavuttaneena on molemmilla silti edelleen suuria tavoitteita tulevaisuutta silmällä pitäen. Miia pohtii omia tavoitteitaan ja Miikka kertoo visiostaan itse emoyritykseen liittyen. 

– Viiden vuoden kuluessa olen pystynyt inspiroimaan erityisesti naisia ja tuhansia kohti taloudellisesta hyvinvointia ja itsenäisyyttä. Haluan olla naisille roolimallina myös yleisesti, Zinzinon ulkopuolellakin. Me naiset pystymme mihin tahansa, kuin vain uskomme itseemme, Miia kertoo tavoitteistaan.

– Vuonna 2025 on liikevaihtoa konsernilla globaalisti yli 500 miljoonaa euroa, josta vähintään kymmenen prosenttia tulee meidän tiimistä. Ollaan yleisesti alalla tunnustettu yritys ja TOP20 isoimman yrityksen joukossa. Myöskin yleisesti alan ulkopuolella Zinzino on tunnettu positiivisena toimijana, Miikka lopettaa haastattelun.

* Tulosi perustuvat yksinomaan omaan työhösi ja niihin vaikuttaa kunkin tason mukaisten vaatimusten täyttyminen.

Lue lisää Zinzino-edustajien haastatteluja

10 vuotta Zinzinon edustajana! Partner Heli Nymanin haastattelu

Vuoden partneri 2018 Toni Salmen haastattelu

Tutustu myös

Zinzinon perustajat Hilde ja Ørjan Saele Direct Selling Hall of Fameen

Zinzino valittiin vuoden suoramyyntiyritykseksi Suomessa