Kauppalehden artikkeli Zinzinosta 19.1.2015

Article
Klikkaa kuvaa lukeaksesi artikkelin

19. tammikuuta Kauppalehdessä oli Zinzinosta artikkeli, joka valaisee hyvin yhtiön tämän hetken tilannetta Suomessa.

Tässä muutama oma kommenttini:

Kuten artikkelista käy ilmi, arpajaishallinnon päällikkö Jouni Laiho asetti lokakuussa-2013 poliisin tutkimaan Zinzinon toimintaa koskien epäiltyä rahankeräyslain rikkomista. Rahankeräyslakia rikkovaa toimintaa kutsutaan usein kansanomaisesti “pyramidipeliksi”.

Rikostarkastaja Markku Nisula selventää artikkelissa hyvin, mikä on pyramidipeli: 

“markkinoitavat tuotteet ovat vain rekvisiittaa ja rahaa tehdään uusia jäseniä ja näiden liittymismaksuja hankkimalla”. 

Zinzinon kohdalla on helppo näyttää, että toiminta ei täytä näitä “pyramidipelin” tunnusmerkkejä. Zinzinon tuotteet ovat koko toiminnan keskiössä, ne ovat laadultaan omien segmenttiensä huippuluokkaa ja markkinaehtoisesti hinnoiteltuja. Toimivasta hinta-laatusuhteesta kertoo osaltaan korkea asiakasuskollisuus. Lisäksi yhtiö maksaa provisioperusteisia palkkioita vain tuotemyynnistä, ei jäsenhankinnasta. Partneri voi halutessaan aloittaa toiminnan tilaamatta yhtiöltä mitään.

Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton virallinen kanta on tuotu artikkelissa hyvin esiin. ASML:n toimitusjohtaja Jari Perko peräänkuuluttaa “jonkinlaista rotia” Laihon suunnalta. ASML teki hallintokantelun Laihon toiminnasta 3.12.2014.

http://asml-jasenet.mailpv.net/archive/file/abe61d143ac9f80dc040a2f58458bf70/hallintokantelu_asml_3.12..pdf

Perko kertoo muutenkin hyvää faktaa suoramyyntialasta: ”Monet suoramyyntiyritykset Suomessa ovat yllättävänkin pitkäikäisiä. Yrityksillä on hyvät asiakaskäytännöt ja pitkät palautusajat. Mikroyritystasolla toimiville jälleenmyyjille on ehdottoman tärkeää, että asiakastyytyväisyys ja -kokemus pysyvät hyvinä”.

ASML:n jäsenenä Zinzino on sitoutunut noudattamaan alan eettisiä itsesääntelyohjeita http://www.asml.fi/asml_wp/wp-content/uploads/ASML-Suoramyyntiohjeistus-2013-viimeisin.pdf

Zinzinon toimitusjohtaja Dagin Pettersen toteaa, että tutkinnan pitkittyminen on vaikuttanut yhtiön toimintaan Suomessa. Esimerkiksi seura- ja yksilöurheilijasponsorointia ei tehdä samoin, kuten monilla muilla markkinoilla (Zinzino tekee yhteistyötä mm. jalkapalloseurojen Hollannin SC Heerenveen, Göteborg IFK, FC Copenhagen ja Norjan Lilleström Sportskubben kanssa). Toimitusjohtajan kommentista voi kuitenkin päätellä, että kun tutkinnalle saadaan päätös, voidaan Suomessakin suunnitella sponsoritoiminnan aloittamista.

Kovasta kasvusta syntyy usein myös lieveilmiöitä, kuten 2012-2013 aikana, jolloin asiakaspalvelu oli kasvun suhteen alimitoitettu ja näin ollen ruuhkautunut. Osa asiakkaista otti tällöin yhteyttä kuluttajaviranomaiseen. Pettersenin mukaan asiakaspalvelussa on nyt riittävästi väkeä. ”Kokemus opetti, että tasainen kasvu on hyvä tavoite nykyisillä markkinoilla, eikä lanseerausvaiheessakaan kannata kiirehtiä. Kasvumme on jo noin 40 prosenttia vuodessa”.

Artikkeli loppuu uusimpiin uutisiin ja Zinzinon viralliseen tavoitteeseen: ”Nasdaq First North -listalle joulukuussa 2014 listautunut yritys markkinoi sijoittajille kaikkea muuta kuin vaatimatonta kasvuvauhtia. Tänä vuonna yritys laajentaa toimintaansa Saksaan, jonne se perustaa konttorin ja Kanadaan, jonka toimintaa pyöritetään Floridan konttorista. ”Tavoittelemme miljoonaa asiakasta vuoteen 2020 mennessä”, Pettersen sanoo.”

Kaiken kaikkiaan siis faktapitoinen artikkeli, josta saa hyvän kuvan Zinzinon tilanteesta Suomessa. Pisteet toimittaja Anna Juvoselle. 

2015 aikana Suomessa on tavoitteena jatkaa samaa vähintään 40% kasvua, jolloin hätyytellään 10 miljoonan euron liikevaihdon rajaa. 2015 tulee näin olemaan yhdeksäs perättäinen kasvun vuosi Suomessa.

Henkilökohtaisesti pitää todeta, että on ollut erinomaista toimintaa koko Suomen tiimiltä. Vaikka keskeneräinen tutkinta on synnyttänyt monen kohdalla kysymysmerkkejä, tiimi ja ennen kaikkea asiakasmäärä ovat kasvaneet huimasti. Zinzino Suomi on pitänyt toisen sijansa Norjan jälkeen. Herääkin uusi kysymys, mitä tapahtuukaan, kun nämä kysymysmerkit saadaan kokonaan pois? 

Vuosi näyttää siis erittäin mielenkiintoiselta ja tästä on hyvä jatkaa!

Erinomaista vuoden alkua kaikille!

 

Manu Rekola

Itsenäinen Zinzino partneri

Alkuperäinen artikkeli Kauppalehden sivuilla:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suoramyynti-kamppailee-huijausepailyjen-kanssa/SrREuT3b